gravid träning vecka 37-38

träning, graviditet

God morgon darlings, hur mår ni? Jag är uppe med tuppen (eller ja, jag är uppe och bloggar med tuppen, brukar ju gå upp 6 varje morgon haha) och extremt nervös. Idag är ju nämligen vändningsförsöket, önska mig lycka till!

Men det var inte det jag skulle prata om. Förra veckan tog jag en paus i träningen pg.a. för mycket stress och ont i kroppen. Det är så viktigt att lyssna på kroppen när man orkar eller inte orkar träna(särskilt som gravid). Jag har aldrig haft som krav att jag måste träna, utan jag har tränat för att må bra och vara stark under graviditeten. Känner jag mig svagare och tröttare efter träningen så gör jag mig själv ingen tjänst. Sen jag blev gravid så är det 11 veckor av 38 veckor som jag inte tränat på, och då är två av dom veckorna när jag varit sjuk, 2 veckor av semester och 4 veckor när jag fick beskedet om åderbråck i underlivet och helt enkelt inte kunde träna för det gjorde för ont och åderbråcket förvärrades. Vilket jag tycker är väldigt bra, jag känner skillnad i kroppen av att ha tränat så mycket under graviditeten, känner mig smidigare och starkare.

Struntsamma, förra veckan tog jag en paus men i måndags bokade jag in ett PT-pass med älskade Mimmi . Hon har ju själv barn (en så söt 6 månader gammal tös) så känns som jag är i trygga händer när jag tränar med henne. Vi fokuserar på styrka och övningar hon själv tyckt varit bra under sin graviditet och efter. Och eftersom hon är så snäll får jag dela med mig av passen till er, men om jag vore er skulle jag boka in lite träning med henne och för er som inte är gravida, kör hennes hard-core pass (typ high intensity träning) och ni kommer dö, promise!

Träning: fokus stärka inför och efter förlossning
Tänk på:
knip hela tiden, axlar bak och sug in magen.
Uppvärmning: rörlighet, detta kan ni nog själva. Kör på lite rörlighet som känns bra för kroppen

Runda 1, kör 40 sek x vila 20 (4 varv):
Ben gång med band (du har alltså bandet ovanför vristerna, se till att stå brett med benen sen går du 5 steg åt vardera håll tills 40 sekunder är över, se till att bandet alltid är spänt) / kissande hunden med band (klick (addera band till övningen) )

Runda 2, kör 40 sek x vila 20 (4 varv):
Hög rodd med band (klick) / utåtrodd med band (stå med armarna i 90 grader,handflatorna upp,armbågarna in mot sidan av magen, bandet mot handlederna och dra utåt utan att släppa armbågarna från sidan av magen)


Runda 3, kör 40 sek x vila 20 (4 varv):
Kettlebell rodd (använd 2 kettlebell i varsin hand, magen är annars i vägen ;) ) / boxning med hantlar


Runda 2, kör 40 sek x vila 20 (4 varv):
Höftlyft med gummiband / böj press med hantlar (du gör alltså en vanlig squat och när du kommer upp pressar du upp hantlarna tills du har sträckta armar, denna kan inte alla göra då man kanske blir yr så känn verkligen efter om den fungerar för dig)


Utmaning: biceps. Denna gång körde vi två hantlar som vi körde biceps med en hel låt utan vila. Variera lite och kör höger sen vänster sen båda.

Jag har fått frågan att tipsa lite om gravid träningskläder men jag har tyvärr inte köpt några.. Men dessa från Casall är underbara klick (och sitter fortfarande som en smäck). Jag tränar enbart i skor från Saucony nu förtiden, hittade just inte dom blåa som jag har på bilden (dom är iförsig mest till för när man springer intervaller, men funkar även bra för mig under cirkelpass)

I tisdags körde jag 25 minuter på crosstrainer, sedan fick det räcka med 200 squats (20x10). Efter det så stretchade jag bara lite. Så vilade jag onsdag samt idag från träningen och imorgon tänkte jag köra spinning på gymmet. En bekväm men ändå jobbig träning som fungerar när man är gravid. Som jag nämnde förut så räcker det att träna 3 gånger i veckan för mig, sen försöker jag med vardagsmotion och promenader.

Gillar

Kommentarer

elinnjl
elinnjl,
Mimmi
Mimmi,
Världens grymmaste mami! <3 tack för passet! Grymt kört. hopps det gick bra idag! Sååå nyfiken!
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229