Italien travel guide

Jag fick en fråga om jag inte kunde berätta mer om våra Italienresor och lite tips på ställen.. Nu har jag bara varit där två gånger men jag är helt förälskad i Italien. Min dröm är att hyra en bil och bara åka omkring, ta dag för dag. I år ska vi åka tillbaka till Lago d’orta och förhoppningsvis bo i det där båthuset jag berättat om till er. Men nästa år ska vi försöka bila omkring Italien så jag får se lite nya ställen.

Men för att gå tillbaka till sommaren 2014 då jag precis hade börjat träffat B och han bjöd ner mig till Italien med hans familj. Kommer ihåg att vi båda jobbade innan vi skulle åka och var såklart lite tidsoptimistiska så vi missade planet (Ryanair är verkligen världens sämsta flygbolag, hälften var deras fel). Stackaren var tvungen att boka nya biljetter till dagen efter och istället för att åka hem åkte vi till Katrineholm och tog in på världens mysigaste herrgårdshotell. Vi tog rum i bröllopssviten och så låg vi och pratade halva natten. På morgonen gick planet och sedan var vi äntligen i Italien.

Destination Lago d’garda och jag som inte hade varit i Italien blev kär direkt. Det bästa med att resa med B är att trots att det inte finns någonting att göra hittar han alltid på någonting (fördelen med ADHD) och den här semestern var inte annorlunda. På förmiddagen låg vi och solade vid hotellet och på eftermiddagen hittade vi på massa saker.

Bland annat så shoppade vi, dom har väldigt billiga Colmar jackor i Italien, tror jag betalade 4000 kr för två stycken medan dom här hemma kostar det styck istället. När vi inte shoppade gick vi längs torgen och åt en massa pizza. Lago d’garda ligger relativt nära Venedig så en kväll åkte vi dit för att äta lite middag och strosa omkring vilket jag rekommenderar om man orkar köra. Kanske stanna där någon dag också

På kvällarna cyklade vi längs sjön och en av dagarna hyrde vi en båt som vi åkte omkring med. Vattnet är helt sjukt klart och blått där.
Det är så fint att man inte riktigt förstår det men jag rekommenderar er som vill ha en lugn vecka att åka hit.

sorry för dom kassa bilderna, lyckades inte hitta dom på bloggen så tog dessa från min instagram. glöm inte att följa mig på @lojsanwallin

Sen nu 2015 åkte vi såklart till Italien igen, då blev det däremot Lago d’orta. Det tar ca. 2,5 timmar att åka från flygplatsen men det är det värt. Vi hyrde världens mysigaste båthus och även den här semestern blev väldigt bra. Det man måste veta när man åker hit är att som vid Lago d’garda finns det egentligen inte mycket att göra. Det är inget turistställe utan mest Italienare. Den här resan handlade mest om mat. Vi åkte till väldigt bra restauranger eller så strosade vi omkring på torgen (det bästa med dem här ställena är att alla restauranger är bra, det finns inga turistfällor) Innan frukost tog jag oftast en promenad med B’s mamma och syster. Vackrare miljö får man leta efter. Om jag skulle gifta mig utomlands skulle det definitivt vara vid kyrkan som ligger vid Lago d’orta. Utsikten från den blickar över hela sjön och man ser även den lilla kloster ön där det bor massa nunnor.

De jag hittills kommit underfund med att jag vill åka i framtiden är längs Amalfi kusten, Portofino, Sorrento, Rom och Venedig (en till gång). Det finns så mycket så vet inte ens vart jag ska börja.. Men hoppas i alla fall det blev lite bra tips till er :)