uplägg och mål kring träning

En bild från när jag åkte med WISP och Resia till Barcelona där vi tränade och mådde gött i 5 dagar

Jag har fått lite frågor om träning, hur mycket jag tränar, hur jag hinner och vad jag har för mål och eftersom jag gillar att nörda ner mig i träning lite så tänkte jag skriva ett inlägg om det.

Hur ofta tränar du?
Jag tränar ca. 4 gånger i veckan, ibland blir det mer och ibland mindre, beror på tid och hur mina dagar ser ut

Vad tränar du?
Nu är det mest löpning då jag och en kollega kom överens om att springa 5 veckor i rad (öka med en mil varje vecka). Men annars så gillar jag att springa intervaller och köra styrketräning mer. Hög intensiva pass är mest min grej så Grit passen på sats är mina favoritpass som blandar både styrka och kondition. Sen tränar jag då & då med PT Patrick och det är nog dom bästa passen jag någonsin kört.

Vad är dina mål med träning?
Att må men också se bra ut. Jag tycker det är svin snyggt med en vältränad kropp (dvs. markerade axlar, lite magmuskler, tonade ben, snygg rumpa osv.). Liksom tonade muskler. Tyvärr så sköter jag absolut inte kosten så att få dom resultaten jag vill blir väldigt svårt då. Men viktigast för mig att jag mår bra och känner mig stark. Sen kommer jag nog inom en snar framtid börja med ett strikt kostschema som hjälper mig att komma precis dit jag vill men jag tycker det viktigaste är att komma igång och börja älska att träna innan man gör något annat.

Två träningar jag saknar extremt mycket: Nightfight och träning med Fashionablefit.

Vad är dina mål inom träning?
Jag tror det är SUPERVIKTIGT att sätta upp mål inom träningen så du ser hur du tar dig fram. Jag brukar sätta upp års mål och dom flesta gäller mest löpning eller statisk styrka då jag inte gör så många tunga lyft i min vardagliga träning. Mina mål för 2018:

Springa 5 km under 20 minuter (har som snabbast sprungit på 20 min och 30 sek, förstår ni hur irriterande?)
Springa milen på 45 minuter (snabbast jag sprungit är 47 minuter)
Om jag springer 5 km vanligt tempo så klarar jag det på 23-25 minuter och milen på 50-55 minuter.
Just nu springer vi ju ca. 11 km flera dagar i sträck och då går det långsammare men jag tror och hoppas att jag kommer ha ökat mitt medeltempo efter dom här 5 veckorna.
Stå plankan i 3 min
Stå jägarvila i 7 min

Hur hinner du träna?
Nu springer jag nästan varje morgon 06:30, är tillbaka på jobbet 07:30 och då duschar jag här och fixar mig. Jag är en effektiv människa och har väldigt lätt för att bära med mig ombyten och fixa mig på plats så på så sätt blir det lätt för mig. Jag kallas ju inte packåsna for no reason. Nämen jag tycker det är viktigt att prioritera träning och då får jag offra att jag kanske inte är som snyggast på alla event eller alltid behöver bära 10 kg packning.

Ytterligare ett mål får nog bli att kunna stå på huvudet på en paddleboard till i sommar (detta var nog 2 somrar sen)

Om ni vill veta något mer om träningen får ni kommentera så svarar jag i kommentarsfältet.

Gillar

Kommentarer

A
,
Hur kommer kostschemat att se ut? Kan inte du skriva mer om det ? När börjar du med det. Kram och tack för en bra blogg!
lovisawallin
lovisawallin ,
Jag kan absolut skriva om det, vill bara stämma av med någon kunnig innan att jag äter rätt för hur mycket man tränar osv. så det blir ett riktigt bra kostschema 😊 <3
nouw.com/lovisawallin
Julia
,
Åh jag älskar när du delar saker inom kategorin träning och hälsa, allt ifrån sånt här till recept, mer sånt 😊 jag själv lever mycket i den bubblan så extra kul och läsa om det! KRAM<3
lovisawallin
lovisawallin ,
ÅH ja va kul! då ska jag försöka blanda in mer sånt i bloggen <3
nouw.com/lovisawallin
Emiz
Emiz,
Super roligt inlägg att läsa! Får mig mer motiverad att läsa det faktiskt 😁
nouw.com/emiz
lovisawallin
lovisawallin ,
Gud va kul att höra!! <3
nouw.com/lovisawallin
Emelie JS,
Älskar sådana här inlägg!! Så kul att läsa <3
www.devote.se/emeliejanssonsjogren
lovisawallin
lovisawallin ,
tack fina <3!!
nouw.com/lovisawallin
HandlaSmart
HandlaSmart,
Tack för ett inspirerande inlägg. Trevlig helg
nouw.com/handlasmart
lovisawallin
lovisawallin ,
Johanna D
,
Grym du är! Helt ärligt, om du klarar att träna 4 dagar i veckan så ska jag banne mig klara att pallra mig till gymmet 3 haha!!
Ett av mina största tips som håller mig motiverad är snygga träningskläder och jag har just nu fastnat för Doutzens Kroes kollektion för Hunkemöller som jag tycker är så härlig!! Tror egentligen inte den är så ny men tänkte jag kunde dela med mig av den ändå 😃 https://www.hunkemoller.se/se_sv/doutzen-kroes/doutzen-sport.html
lovisawallin
lovisawallin ,
Amen helt rätt tänk!! Åh ska kika in, har sett den lite på intagram men aldrig kikat noga 😊 Tack för tipset <3
nouw.com/lovisawallin
Emelie
,
Öka med en mil per vecka?! Herregud vad ambitiöst, hade aldrig klarat mer än en mil haha =)
lovisawallin
lovisawallin ,
Jodå det hade du nog, du behöver ju inte springa så snabbt du kan utan bara ta en mil i taget och i din egna takt 😊
nouw.com/lovisawallin
Marie
,
Hej! Jag vill bara varna för det tempot du vill öka din löpning på. Du ska aldrig öka mer än 10% per vecka för annars är risken för överbelastning stor! Jag själv har dragit med ett löparknä i två år efter att jag bestämde mig för att springa halvmaran och ökade träningsintensiteten jättesnabbt. Har inte kunnat spriga på två år men kan äntligen ta promenader igen. Ta hand om dig!
lovisawallin
lovisawallin ,
Tack, vi ökar ju även dagar så vi springer ca. 1-1,5 mil om dagen och ökar egentligen dagar. Men det är viktigt att lyssna på sin kropp!!
nouw.com/lovisawallin